Nieuws

5 tips voor een goede wervingsboodschap

Het verleiden van talent met een goede wervingsboodschap is één van de belangrijkste prioriteiten binnen werving. Een doelgerichte boodschap, inspelend op de beweegmotieven, wensen en arbeidsvoorwaarden is daarvoor essentieel.

 

Krijg jij niet de reacties die je voor ogen had met jouw vacaturetekst? Wij hebben een 5-tal tips voor jou die het mogelijk maken om wervingsteksten te verbeteren en doelgroepgericht te werven.

 

  1. Schrijf jouw vacature vanuit het perspectief van de doelgroep.
  2. Houd rekening met de beweegmotieven van de doelgroep
  3. Wat heb jij als werkgever te bieden?
  4. Wie ben jij als werkgever?
  5. Plaats een vacaturefoto of vacaturefilm.

Flexx4NU deelt graag de kennis met jou! Neem contact met ons op en je ontvangt de belangrijkste beweegmotieven die inspelen op datgene dat de beoogde doelgroep belangrijk vindt.

Nieuwe website!

Nieuwe website!

We zijn live…..

Eindelijk is het zover!

Het heeft wat tijd gekost maar hij mag er zijn vinden wij. Als team hebben we het samen voor elkaar gekregen een website te maken die ervoor zorgt dat talenten die werk zoeken , een nieuwe uitdaging willen of gewoon een volgende stap in zijn of haar carrière willen maken , ons eerder zullen vinden en sneller verleid worden om te solliciteren op vacatures bij top bedrijven in de regio.

Uitzendbureau blijft belangrijk!

administratief medewerker

Van de 1,3 miljoen Nederlanders die in 2017 van baan gewisseld zijn, heeft 23% een baan gevonden via netwerken, gevolgd door vacaturesites (13%) en uitzendbureaus (9%). Onder ouderen is het uitzendbureau nog populairder; ruim 16% van de 50-plussers zegt in 2017 via een uitzendbureau aan een baan te zijn gekomen.

Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat onder 15.370 personen is gehouden. Van deze steekproef zijn 2.895 ondervraagden in het afgelopen jaar van baan gewisseld.

Verschil tussen jongeren en ouderen

Netwerken blijft het belangrijkste baanvindkanaal voor alle leeftijdsgroepen. Maar tussen de verschillende generaties verschilt het gedrag op de arbeidsmarkt flink. Zo staat sociale media stipt op de derde plaats bij jongeren, maar op de vierde en op de zesde plaats bij respectievelijk mid careers en ouderen.

Uitzendbureau belangrijk, vooral voor ouderen

Verder valt op dat 50-plussers nog veel vertrouwen hebben in traditionele oriëntatiekanalen en minder in moderne kanalen. Ruim 16% van de 50-plussers zegt in 2017 via een uitzendbureau aan een baan te zijn gekomen. Daarentegen blijkt dat vacaturesites effectiever gebruikt worden door mid careers en sociale media steeds vaker door jongeren, zoals blijkt uit tabel 1. Dit resultaat toont de kloof aan tussen ouderen en jongeren in de adoptie van moderne kanalen in de zoektocht naar nieuwe baankansen.

Netwerken

Opvallend is dat de effectiviteit van netwerken bij het vinden van een baan fors toeneemt bij VMBO’ers, maar af bij WO’ers. Ruim 22% van de VMBO’ers geeft te kennen via bekenden aan een baan te zijn gekomen, wat een verdubbeling is ten opzichte van 2016.
Overigens geldt nog steeds: hoe hoger het opleidingsniveau, hoe belangrijker het eigen netwerk is bij het vinden van een baan. 28% van de WO’ers benutte het eigen netwerk in 2017 om hun baan te vinden, dat is 3% minder dan het jaar daarvoor. WO’ers vonden daarentegen iets vaker hun baan via sociale media (7%) en open sollicitaties (6%). Het valt dus op dat WO’ers voor kanalen kiezen waar zij de mogelijkheid hebben om zich op een persoonlijkere manier voor te stellen bij een werkgever.

‘Meer doelgroepgericht werven’

Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, zegt in een toelichting op de resultaten van dit onderzoek. ”De Nederlandse arbeidsmarkt kent veel verschillende vormen van mismatch. Eén van de meest belangrijke en meest onderschatte probleem is dat werkgevers en werknemers andere kanalen gebruiken om te zoeken. Dit resulteert automatisch in andere baanvindkanalen. Werkgevers kunnen veel winst behalen door beter doelgroepgericht te werven, en de oudere werknemers kunnen dat door moderne baanzoekkanalen gaan omarmen.”

Bron: Intelligence Group